AVE MARIA - informator katolicki, bo wiara jest w nas

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home Kosciol


Etymologia polskiego s³owa Ko¶ció³, podobnie jak niemieckiego Kirche i angielskiego Church, posiada rodowód gocki. Bierze on swój pocz±tek z orygina³u greckiego - ?? ????????. W jêzykach romañskich, jak na przyk³ad we francuskim église lub w³oskim chésia, nazwa ko¶ció³ wywodzi siê od ³aciñskiego ecclesia, a ono z orygina³u greckiego - ????????.

Pierwsze okre¶lenie - ?? ???????? - w jêzyku greckim oznacza rzecz lub miejsce ofiarowane Panu lub dom Pana. Drugie - ???????? - by³o u¿ywane w celu zdefiniowania zgromadzenia ludu, jako si³y politycznej.

W³a¶ciwe s± oba terminy greckie u¿ywane na okre¶lenie Ko¶cio³a. W pierwszym przypadku chodzi³o o wyra¿enie koli¶cie otoczonej przestrzeni. Jednak to drugi termin wydaje siê byæ bli¿szy pierwotnemu znaczeniu Ko¶cio³a, oddaj±c charakter istoty Ko¶cio³a, jako wspólnoty, zgromadzenia, zboru lub - bardziej potocznie - zej¶cia siê. Takie t³umaczenie wydaje siê te¿ bli¿sze wspó³czesnej teologii. Ko¶ció³ ? ???????? ? to zgromadzenie ludowe, zbieraj±ce siê na wo³anie pos³añca, na g³os jego sygna³u. Chrze¶cijañska wspólnota ? Ko¶ció³ ? jest wiêc zej¶ciem siê tych, którzy przez Ducha ¦wiêtego nale¿± do Jezusa Chrystusa.

Dzia³ teologii, który w sposób szczególny zajmuje siê Ko¶cio³em nazywa siê eklezjologi±, natomiast jego dzieje bada inny dzia³ teologii - historia Ko¶cio³a.

Ko¶ció³ jest rzeczywisto¶ci± Nowego Testamentu. Wszystkie wyznania chrze¶cijañskie ³±czy przekonanie, ¿e Jezus Chrystus, Syn Bo¿y i Zbawiciel cz³owieka, jest jedynym Panem i G³ow± Ko¶cio³a. Chocia¿ Ko¶ció³ jest dobrem Nowego Testamentu, jego archetyp mo¿na ju¿ odnale¼æ w ksiêgach Starego Testamentu.

W Nowym Testamencie grecki termin - ???????? - zosta³ u¿yty po raz pierwszy w Dziejach Apostolskich 19, 32.39.41. Jednak dopiero w 1 Li¶cie do Koryntian (11,18) okre¶lenie to u¿yto w bardziej religijnym kontek¶cie.

Jezus Chrystus wyrazi³ wobec Ko¶cio³a wolê jedno¶ci. Jego pragnieniem jest, aby cz³onkowie Ko¶cio³a ? chrze¶cijanie ? byli jedno (zachowali jedno¶æ). Jednak¿e od samego pocz±tku ? paradoksalnie - podzia³y sta³y siê niejako wpisane w historiê Ko¶cio³a. Trudno jest nawet mówiæ o jednym, widzialnym Ko¶ciele. Mamy bowiem do czynienia z wieloma Ko¶cio³ami wyznaniowymi. Ka¿dy z nich ro¶ci sobie prawo bycia prawdziwym Ko¶cio³em chrze¶cijañskim. St±d od pocz±tku XX wieku coraz wa¿niejszy w ¿yciu wspólnot ko¶cielnych staje siê ekumenizm,  czyli ruch zmierzaj±cy do przywrócenia utraconej jedno¶ci miêdzy chrze¶cijanami.

Mozna zaklasyfikowaæ, ¿e wszystkie wspólnoty wyznaniowe grupuj± siê w ró¿nych nurtach i tradycjach chrze¶cijañstwa. Wspó³cze¶nie mo¿na wymieniæ nastêpuj±ce Ko¶cio³y chrze¶cijañskie:

Ko¶cio³y przedchalcedoñskie - do tej tradycji zalicza siê Armeñski Ko¶ció³ Apostolski, Syryjski Ko¶ció³ Prawos³awny Antiochii, Koptyjski Ko¶ció³ Prawos³awny Egiptu, Etiopski Ko¶ció³ Prawos³awny, Prawos³awny Ko¶ció³ Erytrei oraz Syryjski Prawos³awny Ko¶ció³ Malankarski (oraz ich katolickie odpowiedniki ? patrz Katolickie Ko¶cio³y Wschodnie). Dawniej okre¶lane by³y jako Ko¶cio³y monofizyckie. Ko¶cio³y wywodz±ce siê z Antiochii zwane s± te¿ jakobickimi. Na okre¶lenie tego nurtu przyjmuje siê termin - chrze¶cijañstwo przedchalcedoñskie, orientalne b±d¼ ?staro¿ytne Ko¶cio³y wschodu?.

Ko¶cio³y asyryjskie - do tej tradycji zalicza siê Asyryjski Ko¶ció³ Wschodu, Chaldejski Ko¶ció³ Wschodu (patrz Katolickie Ko¶cio³y Wschodnie), Ko¶ció³ Syro-malabarski (patrz Katolickie Ko¶cio³y Wschodnie). Dawniej okre¶lane by³y jako Ko¶cio³y nestoriañskie. Potocznie wystêpuj± tak¿e nazwy: ko¶cio³y wschodnio-syryjskie, babiloñskie; w Indiach za¶ ko¶cio³y ¶w. Tomasza. Na okre¶lenie tego nurtu przyjmuje siê termin chrze¶cijañstwo przedefeskie, orientalne b±d¼ ?staro¿ytne ko¶cio³y wschodu?.

Ko¶cio³y prawos³awne - do tej tradycji zalicza siê 4 staro¿ytne Patriarchaty: Ekumeniczny Patriarchat Konstantynopola, Antiochii, Aleksandrii i Ca³ej Afryki oraz Jerozolimy; 5 pó¼niejszych Patriarchatów: Rosyjski, Gruziñski, Bu³garski, Rumuñski, Serbski oraz 13 krajowych ko¶cio³ów autokefalicznych (niezale¿nych). Istniej± odpowiedniki katolickie ka¿dego z ko¶cio³ów prawos³awnych (patrz Katolickie Ko¶cio³y Wschodnie). Potocznie u¿ywa siê nazwy Ko¶cio³y wschodnie, ortodoksyjne; bizantyjskie, greckie. Prawos³awne Ko¶cio³y na Bliskim Wschodzie okre¶lane by³y jako melchickie. Na okre¶lenie tego nurtu przyjmuje siê termin - chrze¶cijañstwo wschodnie, bizantyjskie lub prawos³awie.

Ko¶cio³y katolickie - znane te¿ jako Ko¶ció³ Katolicki, Ko¶ció³ Zachodni, Ko¶ció³ £aciñski, Ko¶ció³ Rzymski, Ko¶ció³ Rzymskokatolicki i Katolickie Ko¶cio³y Wschodnie. Na okre¶lenie tego nurtu przyjmuje siê termin - chrze¶cijañstwo katolickie, katolicyzm lub chrze¶cijañstwo zachodnie.

Ko¶cio³y starokatolickie - znane te¿ jako Ko¶cio³y utrechckie i narodowe (np. w Polsce jako Ko¶ció³ Polskokatolicki). Na okre¶lenie tego nurtu przyjmuje siê termin - chrze¶cijañstwo starokatolickie lub starokatolicyzm.

Ko¶cio³y anglikañskie - znane te¿ jako Ko¶cio³y angielskiej reformacji lub Ko¶cio³y Wspólnoty Anglikañskiej. Na okre¶lenie tego nurtu przyjmuje siê termin - chrze¶cijañstwo anglikañskie lub anglikanizm.

Ko¶cio³y luterañskie - znane te¿ jako Ko¶cio³y ewangelickie, Ko¶cio³y ewangelicko-luterañskie lub ewangelicko-augsburskie. Na okre¶lenie tego nurtu przyjmuje siê termin - chrze¶cijañstwo ewangelickie, luterañskie lub luteranizm. W powszechnym stosowaniu jest tak¿e nazwa protestantyzm. 
Ko¶cio³y reformowane - znane te¿ jako Ko¶cio³y ewangelickie, Ko¶cio³y ewangelicko-reformowane lub Ko¶cio³y kalwinistyczne. Na okre¶lenie tego nurtu przyjmuje siê termin - chrze¶cijañstwo ewangelickie, reformowane, kalwinistyczne lub kalwinizm. W powszechnym stosowaniu jest tak¿e nazwa protestantyzm.

Ko¶cio³y metodystyczne
- znane te¿ jako Ko¶cio³y ewangelickie lub ewangelicko-metodystyczne. Na okre¶lenie tego nurtu przyjmuje siê termin - chrze¶cijañstwo ewangelickie, metodystyczne lub metodyzm. W powszechnym stosowaniu jest tak¿e nazwa protestantyzm.

Ko¶cio³y zielono¶wi±tkowe - znane te¿ jako Ko¶cio³y pentekostalne i charyzmatyczne. Na okre¶lenie tego nurtu przyjmuje siê termin - zielono¶wi±tkowcy, pieædziesi±tnicy, chrze¶cijañstwo charyzmatyczne i pentekostalne.

Ko¶cio³y ewangeliczne i baptystyczne



¬ród³o: kosciol.pl

 

On-line:

NaszÄ… witrynÄ™ przeglÄ…da teraz 40 goÅ›ci